
AGORAFOBIA - ION ANGHEL
Expoziție

Location:

Organizer:

Dates And Hours:
שישי, 07 מרץ 2025
17:00 - 19:00
17:00 - 19:00
About
Muzeul de Artă Craiova vă invită vineri, 7 martie 2025, ora 17:00, la vernisajul expoziției artistului ION ANGHEL – AGORAFOBIA, curatoriată de muzeograful Lucian Rogneanu.
Agorafobia este prima expoziție personală semnată Ion Anghel la Muzeul de Artă Craiova și prezintă o selecție de aproximativ treizeci de lucrări de dată recentă. Despre ideea de la care a pornit acest proiect, aflăm mai multe detalii chiar de la autor:
„Recentul ciclu de lucrări, denumit Agorafobia, s-a născut ca reacție la îngrijorările venite din partea atitudinii unui segment social, care își construiește viața apelând la metode extrem de rudimentare, agresive uneori și care constituie o amenințare la adresa sensibilității umane, educației, evoluției, compasiunii și inteligenței creatoare.
Așadar, locul în care unii oameni se manifestă public, fizic ori virtual, l-am denumit piața publică. Și nu neapărat locul sau evenimentul primează, ci faptul că individul nu are nici o putere decât dacă se constituie în grup. Există o mare diferență între grup, cu sens de haită (unde se urlă laolaltă pentru un interes personal), și echipă, cu rol de comuniune și colaborare (unde fiecare are rolul său în interes comun). Din fericire, agora a fost gândită pentru socializări pline de armonie, un loc pașnic, unde poți respira pace, bucurându-te și îmbogățindu-te cu ceea ce nu se întâmplă în casă. […]
Sugerez un soi de curiozitate a privitorului, de a întrezări prin ramele vechilor geamuri pe care le folosesc, aglomerate de suflete și voci care zbiară de dincolo, imaginea fiind total deformată, în planul compozițional apărând o cu totul altă poveste care abstractizează total realitatea. Este ca un fel de film a cărui subtitrare este de la alt film. Toate compozițiile pornesc de la exterior către interior. Ramele au dictat și influențat sensul construcțiilor interioare, aidoma zgomotului venit din exterior care face ecouri distorsionate în casă, combinându-se cu sunetele domestice deja existente.”
„Recentul ciclu de lucrări, denumit Agorafobia, s-a născut ca reacție la îngrijorările venite din partea atitudinii unui segment social, care își construiește viața apelând la metode extrem de rudimentare, agresive uneori și care constituie o amenințare la adresa sensibilității umane, educației, evoluției, compasiunii și inteligenței creatoare.
Așadar, locul în care unii oameni se manifestă public, fizic ori virtual, l-am denumit piața publică. Și nu neapărat locul sau evenimentul primează, ci faptul că individul nu are nici o putere decât dacă se constituie în grup. Există o mare diferență între grup, cu sens de haită (unde se urlă laolaltă pentru un interes personal), și echipă, cu rol de comuniune și colaborare (unde fiecare are rolul său în interes comun). Din fericire, agora a fost gândită pentru socializări pline de armonie, un loc pașnic, unde poți respira pace, bucurându-te și îmbogățindu-te cu ceea ce nu se întâmplă în casă. […]
Sugerez un soi de curiozitate a privitorului, de a întrezări prin ramele vechilor geamuri pe care le folosesc, aglomerate de suflete și voci care zbiară de dincolo, imaginea fiind total deformată, în planul compozițional apărând o cu totul altă poveste care abstractizează total realitatea. Este ca un fel de film a cărui subtitrare este de la alt film. Toate compozițiile pornesc de la exterior către interior. Ramele au dictat și influențat sensul construcțiilor interioare, aidoma zgomotului venit din exterior care face ecouri distorsionate în casă, combinându-se cu sunetele domestice deja existente.”
În completarea autorului, curatorul expoziției precizează:
„Ion Anghel nu este un artist revoluționar, înflăcărat, care susține o declamație în piața publică, ci este unul care veghează și cântărește timid, din spatele ferestrei, preia imaginea, o transformă, o abstractizează și apoi o redă publicului. Această abstractizare îl ajută și pentru a șterge din concretețea și din banalul ferestrei ca obiect, păstrând doar forma și simbolul. În același timp, fereastra nu este numai obiectul prin care Ion Anghel privește spre exterior, spre agora, este și obiectul prin care cei din agora privesc spre interior, cele două lumi intersectându-se și influențându-se reciproc într-un joc de tipul cauză și efect.
Interacțiunea cu lucrările sale va fi una interesantă, fie că vom privi ferestrele pentru a vedea dincolo de obiect, fie că vom aprecia obiectul în sine și calitățile sale estetice, fie că ne vom angaja subiectiv, sentimental sau obiectiv, rațional în această lume a creației artistice a lui Ion Anghel, cu siguranță, vom analiza altfel lucrurile privind acasă prin propria fereastră.”
„Ion Anghel nu este un artist revoluționar, înflăcărat, care susține o declamație în piața publică, ci este unul care veghează și cântărește timid, din spatele ferestrei, preia imaginea, o transformă, o abstractizează și apoi o redă publicului. Această abstractizare îl ajută și pentru a șterge din concretețea și din banalul ferestrei ca obiect, păstrând doar forma și simbolul. În același timp, fereastra nu este numai obiectul prin care Ion Anghel privește spre exterior, spre agora, este și obiectul prin care cei din agora privesc spre interior, cele două lumi intersectându-se și influențându-se reciproc într-un joc de tipul cauză și efect.
Interacțiunea cu lucrările sale va fi una interesantă, fie că vom privi ferestrele pentru a vedea dincolo de obiect, fie că vom aprecia obiectul în sine și calitățile sale estetice, fie că ne vom angaja subiectiv, sentimental sau obiectiv, rațional în această lume a creației artistice a lui Ion Anghel, cu siguranță, vom analiza altfel lucrurile privind acasă prin propria fereastră.”
Ion Anghel s-a născut la 17 februarie 1973, în București, unde, în 1984, și-a început studiile de specialitate la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, urmând, în perioada 1991- 1997, Academia de Arte din București, specializarea pictură, la clasa prof. Florin Ciubotaru. Din 2007 este doctor în arte vizuale cu teza „De la obiect la obiectualism în artele vizuale contemporane”, iar în prezent este conferențiar universitar doctor la Universitatea Națională de Arte din București.
Expoziții personale (selecție):
Galeria Orizont, București (1999), Galeria Apollo, Bucureşti (2004), UNA Galeria, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti și Galeria Museion, Muzeul de Artă Constanţa (2007), Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, Galeria Cuhnia (2012), Muzeul Național al Țăranului Român, București (2013, 2015), Muzeul de Artă Constanța (2014) Galeria Senso, București (2015, 2022), Muzeul Național de Artă al Republicii Moldova, Chișinau și Muzeul de Artă, Tulcea (2015), Galeria Art Nouveau, Palatul Culturii Târgu Mureș, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Vizuală Galați (2018), Muzeul Județean Buzău (2021), Muzeul de Artă Constanța (2024).
Galeria Orizont, București (1999), Galeria Apollo, Bucureşti (2004), UNA Galeria, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti și Galeria Museion, Muzeul de Artă Constanţa (2007), Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, Galeria Cuhnia (2012), Muzeul Național al Țăranului Român, București (2013, 2015), Muzeul de Artă Constanța (2014) Galeria Senso, București (2015, 2022), Muzeul Național de Artă al Republicii Moldova, Chișinau și Muzeul de Artă, Tulcea (2015), Galeria Art Nouveau, Palatul Culturii Târgu Mureș, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Vizuală Galați (2018), Muzeul Județean Buzău (2021), Muzeul de Artă Constanța (2024).
Pentru activitatea sa, artistul a primit numeroase premii dintre care amintim:
Premiul pentru Pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România (2019);
Premiul de Excelență pentru Pictură, Bienala Internațională de Artă „Ion Andreescu”, Buzău (2024).
Premiul pentru Pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România (2019);
Premiul de Excelență pentru Pictură, Bienala Internațională de Artă „Ion Andreescu”, Buzău (2024).
Expoziţia ION ANGHEL – AGORAFOBIA va putea fi vizitată în sălile de la parterul Palatului Jean Mihail, în perioada 8 martie – 20 aprilie 2025, de marți până duminică între orele 10:00 – 17:00. În prima zi de miercuri a fiecărei luni calendaristice intrarea este gratuită.